Aby założyć jednoosobową działalność gospodarczą należy wykonać następujące czynności:
- Wypełnić wniosek CEIDG-1 na stronie prod.ceidg.gov.pl. Wniosek jest jednocześnie zgłoszeniem do urzędu statystycznego i skarbowego oraz zgłoszeniem płatnika składek do ZUS.
- Wypełniony wniosek wysłać elektronicznie (wymagany tzw. „profil zaufany” na stronie epuap.gov.pl) lub osobiście udać się do Urzędu gminy / miasta w celu potwierdzenia tożsamości i złożenia podpisu przez wnioskodawcę.
- W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności firmy należy zgłosić się do ubezpieczeń jako ubezpieczony. Jeżeli wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów, trzeba wypełnić druk ZUS ZUA, gdy ktoś np. ma umowę o pracę, wypełnia ZUS ZZA (zgłoszenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego). Odpowiedni druk możemy złożyć osobiście, listem poleconym lub za pomocą podpisu elektronicznego.
- Wypełnić druk VAT-R i udać się do Urzędu Skarbowego w celu zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (dotyczy wyłącznie osób, które mają obowiązek lub dobrowolnie zamierzają podlegać pod podatek VAT).
- Niektóre rodzaje działalności (np. handel alkoholem) wymagają uzyskania koncesji czy zezwoleń. Przed rozpoczęciem wykonywania działalności należy uzyskać odpowiednie pozwolenie.
- Warto wyrobić pieczątkę z nazwą firmy (wraz z nazwiskiem przedsiębiorcy), danymi adresowymi i kontaktowymi, oraz z REGON i NIP.
- W banku założyć konto firmowe. O numerze konta należy poinformować urząd skarbowy i ZUS, przez aktualizacje danych w systemie CEiDG.